Bohatství v podobě Montessori přístupu ve výchově dítěte.

V dnešní době máme mnoho možností, jak přistupovat k výchově dítěte. Velmi dobré je najít přístup, který s námi souzní a realizovat ho již od úplného počátku, od těhotenství. Vedle standardních modelů výchovy je tu řada přístupů, které nabízejí smysluplný, hluboký, respektující a svobodný styl výchovy. Mezi ty velmi dobře propracované s již více než stoletou tradicí patří metoda Marie Montessori. Sama jeho autorka byla výjimečnou osobností ve své době a její odkaz je velmi živý a aktuální i v dnešní době.

Metoda totiž vychází z hlubokého studia a pozorování množství různých dětí a z široké praxe.

Zajímavá je sama podstata metody. Hlavní těžiště je v pochopení toho, co dítě skutečně potřebuje, poskytnutí dítěti správných, logických a poutavých podnětů k tomu, aby mohlo samo poznávat svět doprovázeno dospělým. To celé stojí na svobodné volbě dítěte a respektu k němu. Celý systém je ve své podstatě logický a hluboce lidský.

Vyberu zde pár tipů, jak můžeme podpořit rozvoj dětí v souladu s tímto pedagogickým pohledem.

Miminka můžeme již od narození rozvíjet pomocí tzv. mobilů. Jsou to závěsné dekorace, pozorovací objekty, které miminka nejen dobře zabaví, ale i vhodně rozvíjí. První mobily pro nejmenší miminka jsou černobílé (mobil MUNARI)

 

 

Protože zrak novorozenců se vyvíjí, právě černou a bílou miminka mohou vidět nejlépe. Mobily se zavěšují nad bříško miminka tak vysoko, jak je vzdálena tvář maminky při kojení. Jak miminka rostou, jsou postupně připravena pozorovat barevnější a složitější mobily. Po černobílé přichází základní barvy (mobil OCTAHEDRON), později třeba odstíny jedné barvy (mobil GOBBI).

 

 

Miminka při sledování mobilů zapojují mnohdy celé své tělo, kromě vnímání zrakem zapojují hlas, mávají ručičkami a nezřídka kdy kopají i nožičkami. Viditelně přitom prožívají emoce, radost a objevují pro ně překvapivé a poutavé podněty.

 

 

Ve chvíli, kdy děťátko samostatně sedí, můžeme mu nabídnout samostatnost v podobě vlastního sezení, tedy židle a stolu, kam se dokáže samo posadit. Podmínkou je, aby toto sezení bylo úměrně nízké a odpovídalo vzrůstu dítěte. Ideální je výškově nastavitelný nábytek. Když batolátko dostane takový prostor k samostatnosti, velmi rychle si oblíbí možnost připravit si svačinku, kreslení, knížku samo, bez pomoci. Proto je dobré v kuchyni batolátku vymezit i nějaký spodní prostor, šuplíček, kde bude mít své nádobí, prostírání a třeba jídlo na svačinku. Když dítěti pomalu a jednoduše ukážeme, jak si prostřít stolek, jak si nachystat jídlo, napříště se už většinou umí obsloužit samo a dělá to s radostí. Ten pocit, že věci dokáže samo se dětem hodně líbí a pokud děti budeme tímto směrem podporovat, dáme mu důvěru, budou se z něj postupně vyvíjet nezávislý a samostatný člověk.

 

 

V Montessori pedagogice se používají tzv. pomůcky. Jsou to různé výukové materiály, které mají rozlišné formy, nejvíce ale jsou tyto pomůcky z přírodních materiálů a jsou to reálné předměty z reálného světa. Pro různé věkové kategorie a různé vývojové fáze dětí jsou vždy specifické. Děti se prostřednictvím těchto pomůcek učí na základě vlastního zájmu přirozeně a samostatně číst, psát a počítat už během školkového období.

 

Za článek děkujeme Alici, která se stojí za značkou Mimimo a veškeré své produkty vytváří právě na principech montessori pedagogiky.

 

 

Souzníte s monte přístupem? Podívejte se, co pro vás naši tvůrci připravili.

Napsat komentář